©PRZESTRZEŃ EMPATII 2021
Zaprojektowane przez Natalia Kukuła.

Wszelkie prawa zastrzeżone.

Polityka prywatności

Newsletter
O mnie

Strona główna

Kontakt

Przestrzeń Empatii 

Co czujemy słysząc od kogoś złośliwą uwagę na swój temat? Od kogoś, kto nie ma pojęcia o naszym życiu, ale mimo to nie waha się negatywnie nas oceniać?

"To niesprawiedliwe ! Co za tupet! Za kogo on się ma?!" Snujemy różnego rodzaju odwetowe fantazje, udowadniamy kłamstwo lub traktujemy tę osobę gorzej, niż ona nas. To wszystko sprawia, że czujemy się jeszcze gorzej, rozpamiętujemy to i sami nakręcamy swój gniew i poczucie winy.

A czego NAPRAWDĘ potrzebujemy w takiej sytuacji ?

Okazania sobie samowspółczucia i zrozumienia, w jak trudnej sytuacji się znaleźliśmy. Powiedzenia sobie samemu: "To Cię bardzo poruszyło! To ważne dla Ciebie. Naprawdę Ci ciężko. Przykro mi, że tak się stało."

Nasz kultura kładzie duży nacisk na bycie uprzejmym i życzliwym w stosunku do znajomych, przyjaciół oraz członków rodziny, którym stała się jakakolwiek krzywda. Niestety, nie jest tak w przypadku nas samych.

W jakimś momencie naszego życia wpajamy sobie przekonanie, że jednostka silna powinna reagować na własne cierpienie w sposób cichy i stoicki. Większość ludzi uważa, że okazanie sobie wyrozumiałości jest czymś niewskazanym.

Dlatego, że życzliwość wobec samego siebie oznacza zaprzestanie ciągłego oceniania własnych myśli i zachowań oraz łagodzenie głosu naszego wewnętrznego krytyka. Zakłada także aktywne troszczenie się o siebie i traktowania siebie tak, jak to robimy dla bliskich nam osób. Pochylenia się nad własnym bólem, zapytania siebie: "W jaki sposób mogę sobie ulżyć w tej trudnej sytuacji?"

A większość z nas tego zupełnie nie potrafi ponieważ od dziecka była uczona NIE zajmować się swoim cierpieniem, bólem, smutkiem, czymś, co nas porusza.

Decydowanie się na potraktowanie siebie ze współczuciem i wyrozumiałości, a nie pogardą czy złością jest WYBOREM. Bardzo często nie możemy kontrolować wielu z naszych cech osobowości, mimo, że ciągle nad tym pracujemy. Ale kiedy zmagamy się z własnymi ograniczeniami, możemy zacząć traktować siebie z życzliwości i tym samym złagodzić własny ból i cierpienie oraz napełnić swój emocjonalny kubeczek współczuciem, miłością, łagodnością wobec samego siebie.

Jest wiele sposobów, żeby się tego NAUCZYĆ. W trudnych chwilach, możecie na przykład użyć mantry:

Jest mi teraz bardzo ciężko.Cierpienie jest częścią życia.W tej chwili CHCĘ być dla siebie życzliwa/y.Pragnę okazać sobie więcej czułości izrozumienia.

Możecie ułożyć też własną. Może to być jedno zdanie, które naprowadzi Was na samowspółczucie. A może macie swoje własne sposoby?

Jeśli chcecie poznać ich więcej, polecam Wam książkę "Jak być dobrym dla siebie" dr.Kristen Neff, na podstawie której przygotowałam ten wpis.

Bądźcie dobrzy dla samych siebie w tym trudnym dla nas wszystkich czasie ❤️Może dzięki temu uda Wam się nikogo nie zamordować 😂

 

O samowspółczuciu
02 kwietnia 2020